INFO berGUNA pada all mommies !! Tanda2 jangkitan kat paru-paruu.


 Untuk panduan IBU-ibu , bapa-BAPA diluar sana.
Sekadar berkongsi info yang me tahu..Hasil pengalaman RIFQY ngan godek2 dan hasil belajar dulu2

Actualy..kalau ikut bahasa sains..Rifqy nih terkena penyakit BRONKOPNEUMONIA atau jangkitan kat bahagian saluran pernafasan termasuklah paru-paru..Biasa terdiri daripada jangkitan oleh BAKTERIA dan VIRUS..Common adalah bakteria..yang paling biasa bakteria laa..

OK. Now JOm kite share..
tengok simptom atau tanda-tanda penyakit ini.

 1. DEMAM (mmg rifqy demam)

2. NAFAS CEPAT atau Takipnea ( Rifqy mmg bernafas laju..simmptom inilah yang menyebabkan me memang refer die ke klinik untuk kali ke 2 !! sebab die bernafas agak laju

3. SESAK NAFAS (yang ni..xde lagi kat Rifqy..cume sebab die ade athma..doktor bagi gak oksigen)

Tindakan kat Hospital

1. Biasanya kanak2 akan dimasukkan antibiotik..selang beberapa jam sehari..lupe daa
2. Masuk air dalam badan kalau air kurang (Rifqy tak kene masuk air sbb mase mule2 die warded..die minum susu ok jee..after kuar wad..baru la die kurang minum susu..so doktor tak masukkan air laa)
3. Diberikan Oksigen..kalau susah bernafas..Iqy kan mmg ade athma..so,mmg diberikan oksigen untuk mudahkan die bernafas..

Takkan Jeling je kot ! U click..I click..let me know!!

11 comments:

  1. aduh..takutnya
    tq na share info ni

    ReplyDelete
  2. masa admited aritu, paed ada juga mention penyakit ni. eysraf tak sampai ke paru-paru lagi tapi dah kena infection. demamnya on off. sampai 6 hari dlm spital. hari nebulizer.. tp dadanya tak bunyi sanagt.

    apa yg saya faham tntang peyakit ni, juga berpunca daripada selesema yg agak lama. ntah lah betul ke idak..

    ReplyDelete
  3. ank sy dah 2x kena... tahun 2009 dan 2010...huhuhu

    ReplyDelete
  4. setakat nie dania takderlah tanda-tanda camtuue..

    ReplyDelete
  5. fahim pun penah warded sbb pnuemonia last year ....

    ReplyDelete
  6. tq for sharing naaa... gud2...!

    ReplyDelete
  7. kecian iqy...owh penyakit tuh. penah dengar, PAEDtrician danish mmg recommend kita org ambil duntukan pneumomocal kot... tuk prevet tuh la.. suntikan tu optional, ada 3 dose. but highly recommend.. cube try discuss ngan doctor pasal suntikan ni.

    sgt bagus tuk prevent lung infection (pneunomia). pnuenomia ni leh attack anak smpi 12 yrs old tau. mahal skit dose dia but sgt bgus. danish da nak cucuk 3rd dose da. cuba lah Naa

    ReplyDelete
  8. ciannya iqy...sedih lak baca nie..

    ReplyDelete