Jantan atau Betina. Mana yang boleh ??

Tetibe..tengah duk kusyuk2 buat keje kat opis..

Tetibe sorang insan datang kat Me and bertanya :

" Kak, lembu betina leh buat Korban ke tak?? "

Terus terkesima jap...emm..me kate..TAK BOLEH rasenyee..
kemudian..rase kompius lak!

Ade yang katee boleh.ade yang kate tidAK !
Terase cam jahil je.Rase cam cetek je ilmu didada!!

Cari maklumat kat tenet. Tengok syarat sah korban..mengatakan boleh je untuk JANTAN dan BETINA. Nazrin sungguh2 cari maklumat. Then he called ustaz kwn die..then he said..TAK BOLEH sbb biase jantan lagi sempurna n sihat banding ngan betina.

Then me kol kakak ipar..but die tak answer mykol..mane Ustazah Zunani nih!!! Husband kol ustaz kat Batu 6 tanya nak sahihkan bende nih yang menjadi sedikit persoalan kepada kami. Nak dapatkan jawapan yang lebih kukuh dan Yakin!

Ustaz kate..BOLEH ! jantan atau BETina tak kesah!
Tapi kebiasaanya org korbankan jantan.
sbb takut betina tuh ade anak n Tak sihat!
Ade je org korbankan lembu betina tapi sangat2 JARANG!!


Now..kami sume legaaaaa!
Alhamdulillah..Tak sampai 10minit..persoalan kami terjawab !!

13 comments:

  1. alhamdulillah.. dpt jugak jawapan..
    kenapa? mama korban lembu betina ke raya haji lepas? hehe..

    ReplyDelete
  2. oo..farra pon baru tfkr hr ni bila bc tajuk entry na..thnx na for the info

    ReplyDelete
  3. tak pernah terfikir la pulak....sib baik ada jawapannya kat sini

    ReplyDelete
  4. betullah...tak pernah terpk...sharing is caring

    ReplyDelete
  5. hehe tora pn x pnh tlintas sal ni..bgus entry ni =) dpt kesahihan kan

    ReplyDelete
  6. luar biasa pulak persoalan sis nie..serius xpernah terfikir nie..hihi..tq sis..=)

    ReplyDelete
  7. hurm..memang jarang tengok yang betina kena sembelih..

    ReplyDelete
  8. baruw jek kai dpt taw info pasal lembu ne.. thnx mama.. =)

    ReplyDelete
  9. aah kan hehe.....
    baru terfikir... tapi kalau cr jantan jer untuk dikorban cam... nnti jadi banyak lak betina... eh ngapa aku pk ke situ lak ni adeh

    ReplyDelete
  10. Oo.. hehehe.

    Eh, akak tinggal kat perak ke?

    ReplyDelete
  11. Terima kasih atas perkongsian...

    ReplyDelete
  12. hahahhaha.. dpt merasakan yg individu yg bertanya ngn Na tu adalah MHCA.. ye dop? =)

    ReplyDelete